2 met de natuur.nl

Uw team managen tijdens de coronacrisis

Nu we allemaal thuis aan het werk zijn, ziet het werkleven er heel anders uit. We komen niet of nauwelijks meer op kantoor alle meetings gaan tegenwoordig via een computerscherm. Voor iedereen is het een gekke situatie en veel mensen vinden het dan ook lastig om zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Als manager is het ook best een uitdaging om uw team goed te leiden tijdens deze rare tijden. In deze blog leest u een aantal tips over hoe u dit kunt aanpakken. 

Plan voldoende meetings

Het thuiswerken heeft voor veel mensen veel voordelen. Geen reistijd meer naar kantoor, meer vrijheid en ruimte en minder afleiding van rondlopende collega’s. Toch heeft het ook als groot nadeel dat het contact tussen collega’s veel minder is. Dit is ten eerste veel minder gezellig, maar zorgt bovendien ook ervoor dat er minder gecommuniceerd wordt over alle taken en werkzaamheden. Om te zorgen dat dit niet leidt tot verminderde prestaties, is het belangrijk om als manager voldoende team meetings in te plannen. Als u voor de corona tijd een meeting per week had, is het verstandig om dit nu te veranderen naar twee keer in de week. Zo heeft u net even iets meer momenten van contact met uw werknemers en weet het hele team waar iedereen mee bezig is. Zo is iedereen goed op de hoogte en weet iedereen precies wat hun taken zijn. 

Informele activiteiten

Zoals net al genoemd werd, zorgt het verminderde contact tussen collega’s ook voor veel minder gezelligheid. Er zijn dan ook flink wat mensen die zich redelijk eenzaam voelen nu ze thuis moeten werken. Als manager is het dan ook uw verantwoordelijkheid om een goede sfeer in uw team te behouden. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld allerlei informele activiteiten te organiseren. Als u vroeger vaak een borrel ging drinken op de vrijdagmiddag met uw team, kunt u dit nu ook nog organiseren via Zoom. Ook zijn er allerlei andere leuke activiteiten die u online kunt doen, zoals een online pubquiz of spelletjesavond. Nu de regels ietsje soepeler worden, kunt u eventueel zelfs nadenken over het organiseren van een bbq of etentje in het park of in een grote tuin om voldoende afstand te kunnen realiseren. 

Bedank uw collega’s

Tot slot is het als manager van belang dat u erkent hoeveel energie en moeite uw collega’s erin steken om alles vlekkeloos te laten verlopen in deze bijzondere tijden. Het is belangrijk dat u ze regelmatig bedankt voor hun inzet. Het is leuk om een klein cadeautje voor ze te regelen om ze te bedanken. Een leuk idee is bijvoorbeeld om een foto van het team in te lijsten en deze in luchtkussen enveloppen naar iedereen op de post te doen. Ook zijn er websites waarop u borrel pakketten kunt bestellen en laten bezorgen voor een virtuele vrijmibo.

Spring naar werkbalk